Vinesse behoudt omzet tijdens coronacrisis
Wijnhandelaar Vinesse uit het Oost-Vlaamse Nieuwkerken-Waas koos er een kleine 2 jaar geleden voor om in te zetten op digitalisering. Er werd geïnvesteerd in een professionele webshop om de klanten nog beter te kunnen bedienen dan ze al deden. FeWeb interviewt Jean Paul Remon over zijn digitale ervaringen als ondernemer.
Vinesse is het geesteskind van wijnliefhebber en -kenner bij uitstek Jean Paul Remon. Het werd niet zomaar een webshop tout court, maar een echt marketinginstrument dat toelaat om de klanten 24/7 te kunnen bedienen. Doordat de shop is gekoppeld aan het bestaande kassa- en stocksysteem werd de administratie bovendien enorm vereenvoudigd, wat voor Jean Paul en zijn medewerkers een enorme tijdswinst betekent. Zo kan hij zich volledig toeleggen op wat er echt toe doet: de passie voor wijn, de contacten met de wijnboeren en de klanten en het uitbreiden van het assortiment.
Uitdaging
Jean Paul levert sinds het ontstaan van de wijnhandel aan horecazaken en aan particulieren in binnen- en buitenland. Sinds de lock-down is het aandeel horeca helemaal weggevallen. Zijn beslissing om eerder al te gaan voor digitalisering zorgde ervoor dat hij een stap voor was op zijn concurrenten: dankzij de Magento 2-webshop en de nodige dosis creativiteit slaagde Jean Paul erin om dezelfde omzet te handhaven als in maart en april van vorig jaar, dit enkel en alleen dankzij de levering aan particulieren en de eveneens fors toegenomen internationale bestellingen. Extra investeringen waren helemaal niet nodig om de crisis te omzeilen.
Oplossing
Er werd een quarantaine proefpakket met 12 geselecteerde kwaliteitswijnen gelanceerd via de shop, waarna er volop werd ingezet op digitale activatie op de sociale media. Hierdoor slaagde Jean Paul erin heel wat meer particulieren te bereiken dan normaal het geval is. Het klantenbestand werd met andere woorden enorm uitgebreid, een regelrechte meevaller voor nu en in de toekomst.
Resultaten
Waar er aanvankelijk met een klein hartje werd gekeken naar de crisissituatie, ontstond er uiteindelijk een nieuwe opportuniteit: het uitbreiden van het klantenbestand bij de particulieren en de internationale bestellingen. Het gevolg: wijnhandel Vinesse draait dezelfde omzet als in dezelfde periode van vorig jaar. Dankzij de bestaande digitale middelen blijft de hinder (en de stress) die zij door de crisis ondervinden dus beperkt.