Social media redt de winkel
Christophe Verbeke runt in het centrum van Gent sinds 2012 interieurwinkel PIET Moodshop. In zijn sfeervolle, oude apotheek vinden klanten een eigenzinnige selectie accessoires en designvoorwerpen maar vooral ook een
bevlogen ondernemer. Christophe weet zijn klanten moeiteloos aan te steken met zijn passie voor esthetiek en authentieke, mooie producten. FeWeb spreekt met Christophe over zijn digitale aanpak voor en tijdens de coronacrisis.
Uitdaging
Christophe: “Ik koop zelf veel op het web en ben zeer aanwezig op de sociale media. Ik kwam steeds meer tot het besef dat ik mij als klant nooit aangesproken zou voelen door de statische website waarmee ik op dat ogenblik met mijn bezoekers communiceerde. Ik wist dus absoluut wat ik niet wou en ik zou niet tevreden zijn met een nieuwe webshop zoals er dertien in een dozijn zijn. Ik wou mijn online klanten dezelfde ervaring laten beleven als de mensen die ik in de Sint-Pietersnieuwstraat over de vloer krijg.”
Niet alleen inhoudelijk lag de lat hoog, ook technisch stonden we voor een behoorlijke uitdaging.
Christophe wou in realtime een overzicht krijgen over zijn voorraad en zijn inkomsten. We moesten dus zijn bestaande Odoo-kassasysteem integreren met de webshop.
Uitwerking
In het vooronderzoek onderwierpen we zowel Christophe als zijn klanten aan een interview.
Christophe: “Mijn digitale partner begreep daardoor zeer snel dat de manier waarop ik in de winkel met
mijn klanten omga en de adviserende rol die ik daar opneem een bewuste keuze is en door hen ook als een unieke meerwaarde wordt ervaren. Ik geef advies, cadeautips of sla zomaar een babbeltje met de mensen. Daardoor ben ik niet alleen het gezicht maar ook een deel van de winkel. Dat maakt het verschil tussen PIET Moodshop en een andere interieurwinkel en dus moest dat ook online blijken.”
Zo ontstond de cadeau-zoeker. Na het aanklikken van enkele variabelen – zoals leeftijd, budget en stijl – suggereert de tool geschenken die je meteen kan bestellen of toevoegen aan een cadeaulijst. Die cadeaulijst is een digitaal verlanglijstje dat je kan delen met familie en vrienden. Het vermijdt dat je nog langer geschenken krijgt die je eigenlijk niet wil.
Resultaat
Na je aankoop kan je foto’s uploaden waarop te zien is hoe je de gekochte producten of geschenken gebruikt, in ruil voor een korting van 5% op je volgende aankoop. Zo trok PIETS Moodshop de wisselwerking met de klant door naar de webshop.
De webshop, inclusief alle functionaliteiten, werd ontwikkeld op het open source platform Magento. Christophe beheert zelf zijn producten online en publiceert blogposts via het gebruiksvriendelijke CMS. Na een onlineverkoop
wordt de stock automatisch gesynchroniseerd. Zelfs na het openen van een tweede winkel.
“Ik heb zicht op het totaalplaatje. Online of offine? Maakt niet uit. Verkoop is verkoop.”
Intussen zijn de fysieke winkel en de webshop op een organische manier naar elkaar toe gegroeid.
“Klanten brengen cadeaulijstjes mee die ze op mijn webshop samenstelden en geven in één adem complimenten over de gebruiksvriendelijkheid van de website. Vaak gaat het over die cadeauzoeker want die vindt iedereen erg plezierig.”
Wat doet corona met PIETS Moodshop?
Christophe is zelf creatief genoeg om niet bij de pakken te blijven zitten. Hij maakt optimaal gebruik van alles wat digitaal is om zijn zaak draaiende te houden. Ondanks de sluiting van de twee fysieke winkels kan hij volop van de webshop blijven profiteren waardoor de omzetschade beperkt blijft.
Om de stock in volle coronacrisis kwijt te raken, startte hij een alternatief Instagram-kanaal: springcleaningpietmoodshop. Hij brengt de bestellingen zelf zond met zijn bakfiets. Zo houdt hij contact met de klanten én maakt hij er leuke video's mee. En die genereren dan weer heel wat views én sales via social media.