Opinie: "Gratis" devalueert het beroep
31 maart 2023
"Een gratis website, inclusief domainnaam en hosting, voor altijd." Elk jaar is er wel een onderneming die met een gratis-promotie nieuwe klanten lokt. Meestal gaat het om bedrijven die er niet om geven dat de gratis website zowat op alle parameters slecht scoort, het gaat hen om de extra diensten en producten die men kan verkopen. Gisteren ging het om Proximus, bPost en Telenet, vandaag is het Odoo.
Deze gratis-initiatieven dragen niet bij tot de valorisering van de digitale transformatie van de klant, noch van het beroep van de digitale professional.
We respecteren elk bedrijf zijn of haar verkoopsstrategie, maar de gratis-aanpak levert echter niets op buiten enkele korte-termijn quick-wins. Het voedt op lange termijn de klant zijn of haar idee dat een website (of een andere digitale uiting) niets kost, dat investeren in digitale expertise overbodig is en dat de waarde van de digitale diensten laag ingeschat moet worden. Bovendien is de kans groot dat de conclusie van de klant is dat 'digitaal niet werkt'.
De missie: bedrijven digitaal vaardig maken
Bedrijven die met hun expertise digitale pareltjes opleveren die scoren op performantie, gebruikservaring, design, conversie en zoveel meer. Die hun klanten overtuigen om niet gewoon een digitale toepassing te ontwikkelen maar een digitale strategie die ook echt rendeert. Bedrijven die met een eerlijke en correcte prijszetting KMO's digitaal vaardig maken.
We roepen Odoo en andere gratis-spelers graag op om samen met de digitale professionals en agencies na te denken hoe we deze missie op een duurzame manier kunnen waarmaken. Want dat zal niet alleen de klant ten goede komen maar ook alle betrokken digitale spelers.
Doe beroep op een digitale professional
De klanten sporen we aan om echt werk te maken van hun digitale aanpak en in gesprek te gaan met de experten. Digitale creatieve partners op vlak van webbuilding, e-commerce en digitale marketing zoals webbureau's, digitale agencies, digitale freelancers respecteren als lid de FeWeb-gedragscode. Dat biedt de klant de garantie op een duurzame en transparante relatie bovenop de kwaliteit van een digitale professional. Een relatie waarbij je als klant ook digitale vaardigheden leert en je zelf klaarstoomt voor je digitale toekomst.
Je vindt je digitale match in de Bedrijvenzoeker.
Patrick Marck, directeur van FeWeb