Treft een ‘no deal’ Brexit jouw agency tools en webshop-klanten?

Treft een ‘no deal’ Brexit jouw agency tools en webshop-klanten?

17 januari 2019

Stijgen de prijzen voor het gebruik van bepaalde online tools na 29 maart? Of werk je plots illegaal door data uit te wisselen met de UK? Sta je je klanten bij wanneer hun webshop leveringsproblemen zal ervaren door de verstrengde douane? Het is nog niet te laat om even na te gaan welke directe impact een ‘no deal’ Brexit op jouw bedrijf kan hebben.

De onheilsberichten over de nakende brexit zijn legio, zeker nu het ‘no deal’ scenario realistischer wordt. Als digitale dienstverlener lijkt de brexit een ver-van-mijn-bed show wat jouw activiteiten betreft. Maar de impact van de brexit kan ook jouw werking en jouw klanten treffen na 29 maart 2019.

Data & privacy

De kans is groot dat je niet precies weet welke SaaS-producten waarmee je werkt Brits zijn. Of welke van deze SaaS-bedrijven met Britse onderaannemers werken. Mogelijk treft de brexit de informatiestromen tussen de UK en de EU. Deze Britse bedrijven moeten immers de Europese privacywetgeving en de Algemene Gegevensverordening (AVG / GDPR) respecteren. Als Belgische dienstverlener of gebruiker moet je hierover de garantie hebben. Denk hierbij niet enkel aan je digital marketing tools, je hosting, cloud of CMS-partners, maar ook aan je salarisadministratie of andere ICT-toepassingen.

Intellectuele eigendom

Wat er met gedeponeerde EU-merken zal gebeuren bij een ‘no deal’ is niet gekend. Als de UK de EU verlaat met een terugtrekkingsovereenkomst, dan zal je EU-merk automatisch geregistreerd worden bij het UK Intellectual Property Office (UKIPO). Bij het vernieuwen van het EU-merk bij het EU Intellectual Property Office zal je dit ook moeten doen bij het OKIPO. Het auteursrecht wordt niet geraakt door de brexit.

Concurrentie

Zelfs als je geen concurrentie in de UK hebt, kan de brexit een impact hebben op onze sector. Dat biedt kansen voor Belgische en Europese bedrijven, niet alleen op de Europese markt maar ook op de markten waarmee de EU een handelsverdrag heeft (Canada,…).

Impact op je klanten

De brexit kan een directe impact hebben op de activiteiten van je klanten en op die manier ook op jouw werking. In de eerste plaats denken we hier aan Belgische webshops die ook aan Britse klanten goederen en diensten verkopen:

  • De verhoogde accijnzen tussen de UK en de EU kan een impact hebben op de aanduiding van de prijzen op de webshop.
  • De sterk fluctuerende wisselkoersen van de komende weken en maanden kunnen een impact hebben op de prijzen van goederen en diensten
  • De douaneformaliteiten kunnen zorgen voor vertragingen en extra personeel (customer service)
  • De verzend- en terugzendtermijnen kunnen door problemen met het transport onder druk komen te staan.

Als webshopbouwer kan je je klanten bijstaan bij het identificeren van mogelijke problemen en het zoeken naar technische oplossingen.

Hulplijnen

Een eerste stap is het uitvoeren van de brexit impact scan die de FOD Economie deze week lanceerde.  Daarnaast kan je je ook informeren bij volgende instanties:

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten