Influencer Guidelines in het buitenland
13 december 2022
Het is niet altijd duidelijk of je als Belgische influencer je ook moet houden aan de wetten in het buitenland. Soms geldt de woonplaats van de influencer maar soms van de gebruiker. Best is om juridisch advies in te winnen. We sommen alvast de regels van enkele landen op.
NEDERLAND - De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing zegt dat reclame als dusdanig herkenbaar moet zijn. De code legt uit hoe je dit kan aanpakken. Je kan de gebruiker informeren door aan te geven dat het een commerciële post is in het beeld of in de tekst, en dit visueel of auditief. Of je kan de functie 'betaald partnerschap' van het social platform gebruiken. Je kan ook gebruik maken van een adviestool om te weten hoe je je posts moet merken.
Sinds 1 juli 2022 moeten plaatsers van video's op online platformen zich houden aan de regels van Europese en Nederlandse wet. Heb je meer dan 500.000 volgers, dan moet je je registreren bij het Commissariaat voor de Media en moet je de regles van de Stichting Reclame Code volgen.
FRANKRIJK - Ook in Frankrijk moet je de commerciële relatie duidelijk aangeven. Dit kan visueel of auditief of via de functie 'betaald partnerschap' van het platform. Als je het gesproken vermeld in een video of podcast, dan moet je het ook via hashtags in het bericht herhalen. Vanuit de reclamesector verenigd in de ARPP gelden er aanbevelingen die ook voor andere vormen van reclame gelden. Dit zijn zowel algemene regels als sectorale regels (bv voor voeding, financiën, auto, alcohol,...). Je kan ook een certificaat behalen om te bewijzen dat je een verantwoordelijke influencer bent.
Nieuwe wetgeving beschermt er de kinderen van momfluencers. Een wetsvoorstel ligt in het Franse parlement klaar dat een juridisch kader geeft aan het beroep van influencer waardoor de gedragsregels in wetgeving gegoten wordt.
DUITSLAND - Wanneer er enige vorm van vergoeding is, moeten Duitse influencers voldoen aan de regels. Ook zij moeten zichzelf als influencer identificeren. Daarnaast moeten ze duidelijk aangeven wanneer hun post reclame bevat met de hastag 'werbung' of 'anzeige'. De enige uitzondering geldt voor mensen die uit sympathie een merk of link vermelden of voor bedrijven die hun eigen producten en diensten promoten.
GROOT-BRITTANNIE - Iets meer vrijheid geldt er in de UK waar je ook duidelijk moet aangeven wanneer een post commercieel is, maar waar je zelf mag kiezen met welke woorden je dit kan verduidelijken. Een hashtag ervoor mag maar moet niet.
Er gelden specifieke regels voor bepaalde producten zoals alcohol of voeding. Een overzicht van de regels vind je hier.
US - Transparantie en eerlijkheid staat centraal in de Amerikaanse influencer regels die opgesteld zijn door de Federal Trade Commission. Vanaf het moment dat de influencer vergoed wordt, moet de commercële relatie duidelijk gemaakt worden.
>> Heb je een juridische vraag?
Als lid van FeWeb en het Content Creation Platform kan je gratis juridisch advies krijgen via de FeWeb Legal Line.