Opnieuw krijgen 5 influencers een waarschuwing van de VRM

Opnieuw krijgen 5 influencers een waarschuwing van de VRM

1 december 2023

Twee BV's en drie influencers ontvingen op 30 november 2023 een waarschuwing van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) omdat hun commerciële posts niet als dusdanig herkenbaar zijn als reclame. Wat opvalt is dat de VRM enkel het woord 'reclame' of 'advertentie' aan het begin van de post erkent als 'duidelijk als dusdanig herkenbaar'. De VRM veroordeelt ook influencers die 'betaald partnerschap' aangevinkt hebben en de aanduiding verder in de post vermeld hebben (en dus niet in het begin). Ook andere woorden zoals 'gifted' en 'ad' worden als onvoldoende beschouwd. 

De VRM stelt hogere eisen dan het Mediadecreet

Younes Idrissi voerde terecht aan dat de VRM strengere eisen oplegt dan het mediadecreet. De VRM ontkent dit. We lezen in het mediadecreet (Art. 53) dat "Commerciële communicatie en boodschappen van algemeen nut moeten gemakkelijk als zodanig herkenbaar zijn". We lezen echter niet dat het woord 'gifted'  de aard van het partnerschap niet duidelijk zou omschrijven. We lezen ook niet in het Mediadecreet dat de influencer verplicht het 'betaald partnerschap' moet aanvinken. Toch verplicht het Content Creators Protocol van de VRM juist deze elementen. Zelfs al is er geen sprake van betaling, toch moet men aangeven dat er een betaling is.  

De wetgever eist dat de influencer transparant moet zijn wanneer het om commerciële communicatie gaat. Als sectororganisatie menen we dat duidelijkheid over de aard van de relatie tussen de influencer en het merk deze transparantie omzet in de praktijk. Als er sprake is van een geschenk, productplaatsing, sponsoring of reclame, dan zou dit als dusdanig moeten kunnen aangegeven worden. 

Discrimineert de VRM influencer marketing?

Op de site van de VRM leren we het verschil tussen reclame, sponsoring en productplaatsing. Voor radio en televisie vereist dit onderscheid een aparte aanduiding en gelden er specifieke regels. Voor influencer marketing geldt dit onderscheid niet en valt alles onder de categorie reclame. Daarbovenop volstaat het niet dat reclame aangeduid wordt, ook 'betaald partnerschap' moet aangevinkt worden én het merk moet getagd worden. De vraag stelt zich of hier niet met twee maten en gewichten gewerkt wordt ten aanzien van een vakgebied.

Vraag naar overleg

FeWeb en de aangesloten influencers, content creators en agencies vragen om een gesprek op te starten over het Content Creators Protocol en de interpretatie van het artikel 53 van het Mediadecreet.

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten