De werking van digital agencies in cijfers: takeaways van de FeWeb MeetUp
9 februari 2024
De winstgevendheid van agencies staat hoog op de agenda. De omzetstijging compenseerde amper de kost van de inflatie het afgelopen jaar. Isabel Donvil (AddRetail), Jeroen Buggenhoudt (Conversal) en Dimitri Joos (Meteor) deelden hun inzichten als feedback op de cijfers van de Agency Benchmark van Teamleader tijdens de FeWeb MeetUp. Dit zijn de belangrijkste takeaways.
Full house bij Teamleader op dinsdag 6 februari. Peter Van Wijnaerde van Teamleader deelde de belangrijkste cijfers uit de Agency Benchmark, een onderzoek met data van 4000 Belgische, Nederlandse, Duitse en Franse agencies. Tijdens de FeWeb MeetUp focusten we op de Belgische cijfers.
Dit zijn de belangrijkste takeaways:
GROEI
Nederlandse agencies groeien harder dan Belgische, digital agencies kennen de grootste omzetgroei (7,8%).
OMZET
- Belgische agencies halen tussen 100 en 120K euro omzet per FTE. Agencies onder de 10 en boven de 50 FTE’s scoren het best. Een groot verschil met Nederland waar men eerder rond 80K euro omzet per FTE haalt (wat eigenlijk het mooi gemiddelde is).
- 71% van de omzet komt van bestaande klanten
KOST
- De gemiddelde people cost bedraagt 70% van de totale bedrijfskosten
WINST
- De gemiddelde winst in 2022 bedroeg 12% in 2022 (de inflatie 11%...). Slechts 37% van de bevraagde agencies heeft een plan naar meer winstgevendheid
BILLABILITY
- 65% van alle gewerkte dagen zijn factureerbaar. Dit is een mooi gemiddelde, maar besef dat je als productioneel agency best iets hoger scoort en als strategisch agency is het normaal dat je wat lager uitkomt.
SALES
- Slechts 1 op 3 van de agencies hebben een duidelijk zicht op de sales kost (hoe groter het agency, hoe meer inzicht).
- Agencies vanaf 20 FTE’s starten met sales targets
- Hoe groter het agency, hoe meer de kans op duidelijke criteria voor nieuwe klanten te aanvaarden.
KPI’s
Dit zijn de meest populaire kpi’s van een agency (en verrassend genoeg: EBITDA staat er niet bij!!)
- Project profitability
- Billability
- Sales target
- Customer satisfaction
- Planned vs Actual hours
- Employee satisfaction
- Lead conversion
- Average rate
BUSINESS MODEL
- Meer dan 20% van de omzet komt uit recurring revenues
- In grotere landen kennen niche agencies grote opgang
- Nieuwe trend is productization: dit komt aan bod in twee podcasts van AgencyLife.be
Meer weten?
- Ken je Agency Life al?
Via e-books en podcasts kom je meer te weten over de insights van het runnen van een agency - Agency Sales MeetUp op 12 maart 2024
Agency-coach Thomas Joos en Agency Match-Maker Bart De Waele delen hun expertise over verschillende aspecten van agency marketing en sales op 12 maart om 18u bij Teamleader in Gent
Over de Agency Benchmark
De Agency Benchmark geeft inzichten over hoe agencies hun bedrijf beheren. Dit onderzoek van Teamleader bevat geaggregeerde data van 4000 agencies uit België, Nederland, Duitsland en Frankrijk en gedetailleerde cijfers van 370 respondenten (waarvan 161 Belgische agencies). Het onderzoek werd opgestart in maart 2023 en loopt elk kwartaal. De data hebben betrekking op 2022 en 2023.