Belgische media en reclamemakers slaan handen in elkaar tegen internationale concurrentie
5 december 2024
Belgische mediabedrijven, adverteerders en agentschappen willen beter onderling samenwerken om een vuist te maken tegen internationale digitale platformen. Daarvoor zien ze verschillende mogelijkheden, zoals de lokale eigenheid van het Belgische medialandschap beter exploiteren en sterke zelfregulering.
Opvallend: ook het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) doet zijn duit in het zakje. Via een nieuw meetsysteem schatten ze 140 miljoen euro meer reclame-inkomsten te genereren. Al deze inzichten kwamen naar boven tijdens een eerste “State of the Union”-conferentie voor Belgische mediabedrijven, adverteerders en agentschappen. CIM en de Raad voor Reclame bundelen deze inzichten nu in een witboek.
De Belgische media- en reclamesector staat onder druk. Mensen consumeren reclame op verschillende manieren en platformen. Internationale digitale platformen vormen daarbij een steeds grotere bedreiging voor reclame-inkomsten binnen het Belgische medialandschap. Daarnaast worden steeds luider vragen gesteld over de verantwoordelijkheid die reclame heeft in onze maatschappij. Al deze uitdagingen kwamen aan bod tijdens de eerste “State of the Union”-conferentie van de sector.
Innovatieve oplossingen
Tijdens de conferentie werden concrete oplossingen en visies gepresenteerd om de uitdagingen aan te pakken, waaronder:
- CIM ONE. Vanaf 2026 lanceert CIM een nieuwe aanpak voor mediameetonderzoek: CIM ONE. Daarvoor brengt het alle studies naar kijk-, luister-, en internetgedrag samen in één systeem. Niet langer de media, maar wel de consument staat daarbij centraal. Het systeem volgt het gedrag van consumenten over alle media en locaties, ongeacht of ze thuis, onderweg of online zijn. Die nauwkeurige inzichten stellen reclameregies in staat om lokaal mediagebruik beter te vermarkten, wat naar schatting een toename van 140 miljoen euro in reclame-inkomsten teweeg kan brengen. Daarvoor baseren ze zich op een vergelijkbare meetmethode die al in Nederland wordt toegepast.
- Zelfregulering. Zelf afspraken maken binnen de sector om snel in te spelen op maatschappelijke veranderingen, ethische normen te handhaven en de sector toekomstbestendig te maken. Dat stelt Marc Frederix, voorzitter van de Raad voor Reclame, als uitgangspunt voorop. Op die manier wil de sector laten zien dat het zijn verantwoordelijkheid opneemt. Bovendien kan de sector zo een meer adviserende rol opnemen naar de overheid toe. Ook voormalig minister van media Benjamin Dalle is het idee genegen: “Neem die verantwoordelijkheid op, ga voor sterke zelfregulering, en de overheid zal volgen.”
- Lokale sterktes uitspelen.Verschillende experten wijzen op het strategisch voordeel dat België kan halen uit zijn tweetalig en multiregionaal medialandschap. Deze diversiteit maakt het aantrekkelijk voor internationale adverteerders die specifieke marktsegmenten willen bereiken. Bovendien staat België bekend om hoogwaardige lokale producties, zoals succesvolle series die lokaal en internationaal publiek trekken. Om hier alles uit te halen is het volgens de verschillende experten belangrijk dat de verschillende media de handen in elkaar slaan.
Ecosysteem
Samenwerking binnen de sector staat centraal binnen de pleidooien van de verschillende stakeholders. Dat ziet de sector in de vorm van een duurzaam ecosysteem, waar het samen bouwt aan innovatieve oplossingen die een antwoord bieden op de vragen van de markt. Volgens de sector is dit dan ook noodzakelijk om zowel het ethisch al economisch vertrouwen te behouden van het publiek en adverteerders. Door deze toekomstvisie duidelijk te formuleren willen de media- en reclamesector de onafhankelijkheid van Belgische media waarborgen en een sterk alternatief bieden voor internationale platformen.
"De Belgische media- en reclamesector staat op een kruispunt. Enerzijds moeten we de concurrentie van internationale digitale platforms aangaan, anderzijds dragen we de verantwoordelijkheid om reclame te verbinden met maatschappelijke waarden. Dit witboek toont aan dat een sterk lokaal media-ecosysteem, gebouwd op samenwerking en zelfregulering, de sleutel is. Het biedt niet alleen economische waarde, maar ook transparantie en duurzaamheid, zodat we reclame opnieuw betekenis kunnen geven voor onze samenleving en onze industrie kunnen versterken." *Marc Frederix, voorzitter van de Raad voor Reclame
Lees alle verschillende visies in het witboek van de Raad voor Reclame en CIM via raadvoorreclame.be/witboek-stateoftheunion2024