- Digital Champs Cases
- Studio Emma | Perfecte kruisbestuiving tussen 2 platformen bij La Maison…
Studio Emma | Perfecte kruisbestuiving tussen 2 platformen bij La Maison Victor (Roularta Media Group)
Uitdaging
La Maison Victor is een platform voor eigentijdse hippe naai(st)ers en crafters. Het magazine, dat uitgegeven wordt door Roularta Media Group, kan alvast rekenen op een schare trouwe fans. Ook het online concept is ondertussen heel populair met enerzijds een community luik en anderzijds een webshop met patronen en bijpassende stoffen. Voor het ontwikkelen en implementeren van het e-commercegedeelte werd de expertise van Studio Emma ingeroepen.
Roularta Media Group gebruikt het Magento Commerce platform al langer voor haar abonnementenservice. Voor de uitvoering van de webshop voor La Maison Victor kozen ze dan ook opnieuw voor dit e-commerce platform. Bij een e-commerce project staat Studio Emma in voor het volledig online traject, namelijk van analyse en design tot ontwikkeling en implementatie. Hier opteerde de klant om het community luik zelf uit te werken. Het platform dat ze hiervoor kozen was Wordpress.
De complexiteit van dit project zat hem dan ook in het vlot laten communiceren van twee compleet verschillende platformen. In de praktijk uit dit zich als volgt: de gebruiker, die navigeert in het communitygedeelte (gemaakt in Wordpress) moet feilloos kunnen schakelen naar de webshop (gemaakt in Magento) waar hij meteen een order kan plaatsen. Deze overgang moet naadloos gebeuren, m.a.w. zonder dat de gebruiker hier iets van merkt en binnen hetzelfde kader.
Ook de integratie met het eigen ERP-systeem was van belang, onder andere voor het synchroniseren van de voorraad en het fulfilment proces.
Oplossing
De oplossing was een integratie van 2 platformen. Roularta Media Group opteerde meteen voor de Magento Commerce editie omwille van het groot aantal mogelijkheden op vlak van marketing. Maar ook de Return Merchandise Authorization extensie en het ‘Rewards Points’ programma wordt gebruikt. Het is bijvoorbeeld ook hier dat zich een knap staaltje van de succesvolle integratie tussen de 2 platforms etaleert. De loyaliteitspunten worden, na het plaatsen van een order, toegekend in Magento. Vervolgens wordt dit saldo toegevoegd aan het account van de eindgebruiker dat in Wordpress werd opgemaakt.
Bijkomend kon men, dankzij een stap-voor-stap begeleiding voor de serverinstallatie en een uitgekiende hostingstrategie van het Studio Emma team, beide platforms laten functioneren onder dezelfde domeinnaam.
Resultaat
De website van La Maison Victor is een 360° online platform waarop de eindegebruiker zich kan registreren en vervolgens moeiteloos navigeert tussen de community met interessante en aantrekkelijke content, en de webshop met patronen en bijpassende stoffen. Roularta Media Group kan van haar kant op een eenvoudige manier de producten beheren en heeft heel wat meer mogelijkheden om verschillende marketingacties uit te rollen.
Aangezien het hier gaat om een multisite platform, zit het volgend project al in de startblokken. Voor het definiëren van de nieuwe website fungeren de bestaande settings als basis aangevuld met supplementair maatwerk. Het managen van verschillende sites op 1 platform levert zowel tijdswinst als een financieel voordeel op. Daarnaast is het een manier om verschillende bedrijfsprocessen van diverse afdelingen en businessunits gelijk te schakelen en zo een efficiënt beheer uit te werken.
0 réactions