Opinie: Overheid, verwijs niet naar familie en vrienden als digitale expert om je webshop op te starten
19 mei 2021
In een officiële publicatie raadt de FOD Economie bedrijven aan om beroep te doen op familie en vrienden als digitale expert bij het opstarten van een webshop. Een publicatie die het beroep van de digitale professional niet valoriseert en de bedrijven de verkeerde weg op stuurt via 10 praktische tips. Patrick Marck, directeur van FeWeb, reageert in dit opiniestuk met 7 pertinente opmerkingen.
"Om een e-commerce professional te worden doe je beter geen beroep op familie en vrienden, maar wel op echte digitale professionals."
Patrick Marck, directeur FeWeb
In het jaarverslag 2020 van de FOD Economie las ik de tips voor bedrijven bij het starten met een webshop (https://economie.fgov.be/nl/themas/online/elektronische-handel/verkoop-internet/een-onlineshop-webshop). Als directeur van de beroepsvereniging van de digitale creatieve sector (FeWeb) die zo’n 400 bedrijven vertegenwoordigt op het vlak van web development, e-commerce en digitale marketing wens ik hierop te reageren.
Ofschoon het een goed initiatief is om bedrijven te stimuleren de mogelijkheden van e-commerce (en andere vormen van digitalisering) te onderzoeken en hen hierin bij te staan, stoot vooral de eerste tip me als vertegenwoordiger van de sector tegen de borst:
Om uw nieuwe e-commerce activiteit vlot en veilig te starten, zijn hier enkele tips
1. Vergelijk de verschillende webshopplatforms
Het internet zit vol met gratis, betaalde en open-source oplossingen waarmee u uw onlineshop kunt creëren. Neem dus de tijd om de diverse oplossingen te vergelijken en kies de oplossing die het beste bij uw bedrijfsprofiel past. Meestal bieden webshopplatforms een maandelijks abonnement aan.
Sommige thema's (of lay-outs) voor uw nieuwe website kunnen gratis zijn, maar weet dat u misschien extra moet betalen om toegang te krijgen tot bepaalde functies. Vergelijk dus de verschillende tarieven en opties die nodig zijn om uw handelsactiviteit uit te breiden.
Tot slot, doe een beroep op vrienden en familie want er zijn misschien ontwikkelaars van e-commerce sites of computerspecialisten bij die u kunnen helpen en advies kunnen geven.
Graag deel ik mijn opmerkingen over deze publicatie van de FOD Economie:
- De eerste tip ontbreekt
Blijkbaar is er geen tijd voor een bedrijfsstrategie, een business plan en een budget. We weten allemaal dat er elk jaar duizenden webshops opstarten in België die na enkele weken of maanden reeds gestopt worden of failliet gaan. Meestal omdat men geen tijd genomen heeft om het project eerst uit te werken vooraleer met de praktische uitvoering van de webshop zelf te starten. - De titel “Vergelijk de verschillende webshopplatforms”
Als eerste tip raadt de FOD Economie de bedrijven aan een webshopplatform te kiezen alsof dit de enige mogelijkheid is. In sommige gevallen kan een dergelijk platform een oplossing zijn, maar dit hangt af van uw bedrijfsstrategie, business plan en budget. We weten dat de Belgische overheid aandeelhouder is van Proximus en bPost die beiden een webshopplatform aanbieden voor startende webshops. Maar we verwachten van de overheid toch iets meer neutraliteit. - “Het internet zit vol met gratis, betaalde en open-source oplossingen”
Een “betaalde” oplossing lijkt me hetzelfde als een gratis oplossing. Ik vermoed dat dit een foutieve vertaling uit het Frans is en dat u “betalende” bedoelt. Daarnaast is de connotatie van deze zin weinig valoriserend voor het creatieve en technologische werk dat duizenden Belgische digitale professionals elke dag leveren om bedrijven bij te staan in hun digitale uitdagingen. - Vergelijk maar kies een webshopplatform
In de volgende zin raadt de FOD Economie aan om diverse oplossingen te vergelijken, om dan meteen te verwijzen naar het maandelijkse abonnement bij webshopplatforms. De FOD Economie wenst dus helemaal niet dat bedrijven nagaan welke oplossing aansluit bij hun project maar stuurt hen naar de webshopplatforms. Nochtans bieden duizenden Belgische bedrijven en éénmanszaken waardevolle diensten aan die er voor zorgen dat de webshops gebruiksvriendelijk, geïntegreerd en performant zijn gericht op slagen van het business plan. - “Doe een beroep op vrienden en familie”
Dit is wellicht het allerslechtste advies dat je een bedrijf kan geven. In hetzelfde jaarverslag lees ik een artikel met tips wanneer men gaat bouwen: hier wordt verwezen naar allerlei experten en specialisten, maar waarom niet naar vrienden en familie? Of in het artikel over de nieuwe AREI-normen voor elektriciteit: vrienden en familie kunnen je toch ook wel advies geven? Sinds de lancering van onze beroepsvereniging in 2003 ijvert FeWeb voor de professionalisering van het beroep. De kennis over de geldende wetgeving, over online veiligheid, over de technologie, over de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, over het ontwikkelen van een performant digitaal project dat een antwoord biedt op de uitdagingen van een bedrijf: daarvoor werk je samen met een digitale professional. Het lidmaatschap van de digitale professional bij FeWeb biedt de klant een extra zekerheid via de gedragscode en de klachtenbemiddelingsinstantie. - Vlot en veilig?
Het opzetten van een webshop via een webshopplatform kan inderdaad zeer vlot gaan. De andere mogelijkheden trouwens ook. Belangrijker is echter hoe ‘vlot’ het bedrijf zijn webshop succesvol kan maken. Nergens lees ik iets over de essentiële aspecten waarmee je als bedrijf rekening moet houden wanneer je met een extern platform werkt. Ik verwijs hier graag naar de brochure van de vzw ICT-KMO. Zo gaat het bijvoorbeeld niet altijd even ‘vlot’ om al je data uit een extern platform te halen wanneer je wil overschakelen naar een andere partner. Er wordt gesteld dat de tips ervoor zorgen dat je veilig kan starten. Nochtans is er geen enkele tip die ingaat op een element dat ergens een relatie heeft met cyber security. - Iedereen kan een e-commerce professional worden
Na de 10 tips lezen we: “Iedereen kan een onlineshop aanmaken. Dankzij deze 10 tips bent u klaar om uw activiteit te starten op het internet en een e-commerce professional te worden.” Helemaal akkoord dat iedereen een webshop kan aanmaken maar om een (succesvolle) e-commerce professional te worden doe je beter geen beroep op familie en vrienden, maar wel op echte digitale professionals.
Vanuit FeWeb ondersteunen we elke actie die de digitalisering van de bedrijven, organisaties en overheid op een duurzame wijze stimuleert. We merken dat de FOD Economie voor andere topics samenwerkt met erkende organisaties om te komen tot publicaties en campagnes. Als een door de overheid erkende beroepsvereniging die de Belgische digitale creatieve sector vertegenwoordigt, kijken we er naar uit om samen met de FOD Economie dergelijke communicatie in de toekomst te ontwikkelen.
Patrick Marck
Directeur FeWeb vzw
www.feweb.be
>> Wil je reageren via LinkedIn op dit opiniestuk? Klik dan hier