Service Design Academy
Programma van UX Academy
Dag 1, dinsdag 22 mei | |
9:00 - 17:30 | Dag 1: Research, Persona's & User Journeys |
Dag 2, dinsdag 29 mei | |
9:00 - 17:30 | Dag 2: Problemen definiëren en ideeën ontwikkelen |
Dag 3, dinsdag 5 juni | |
9:00 - 17:30 | Dag 3: Lean UX & Agile development Door Jan Moons |
Dag 4, dinsdag 12 juni | |
9:00 - 17:30 | Dag 4: Usability Testing & Tools Door Jan Moons |
-
Van 9:00 tot 17:30
Dag 1: Research, Persona's & User Journeys
- Intro:
- Wat is Service Design thinking?
- Empathie en Onderzoek, Definiëren, Ideeën ontwikkelen, prototyping en minimal viable product, testing
- Onderzoek (Desk research)
- Markt onderzoek
- Benchmarking
- Klanten intake
- Artikels en reports
- Klanten interviews
- Gebruikersonderzoek
- Analytics
- Observationeel onderzoek
- Gebruikers onderzoek interviews
- Gebruikers surveys
- Markt onderzoek
- Personas & User journeys
- User-personas opzetten
- Persona’s creëren
- Persona’s visualiseren
- User journey stappen & mapping
- User journey’s creëren
- User journey’s visualiseren
- Emotionele lijn
- Pains, gains en opportuniteiten
- User-personas opzetten
- Intro:
-
Van 9:00 tot 17:30
Dag 2: Problemen definiëren en ideeën ontwikkelen
- Problemen Definiëren
- Problemen en opportuniteit statements
- Problem statements
- Opportunity statements
- Problemen en opportuniteit statements
- Ideeën ontwikkelen
- Ideeën genereren en evalueren
- Disney principe
- Dromen
- Reality check
- Bekritiseren
- Disney principe
- Ideeën prioriteren
- Clusteren en scoren
- Ideeën genereren en evalueren
- Problemen Definiëren
-
- Wat is Lean UX en wat is het belang ervan?
- Design thinking
- Agile software development
- Lean startup
- Principes van Lean UX
- Multidisciplinair team
- Success = resultaat
- Probleem is leidend
- Voorkom overbodig werk
- Getting-Out-Of-the-Building (GOOB)
- Realisatie is belangrijker dan analyse
- Lean UX iteratief proces
- Probleemstelling en veronderstellingen:
- Stakeholder veronderstellingen
- Research veronderstellingen
- Prioritiseren van veronderstellingen
- Testen van veronderstellingen
- Bouwen van een Minimal Viable Product (MVP)
- Prototyping van MVP
- Collaborative design - multidisciplinaire teams
- Story mapping & story telling
- Agile en UX als parallelle tracks tijdens de ontwikkeling
- Experimenteer, onderzoek en verzamel feedback:
- Verzamelen van feedback van stakeholders, collega's, potentiële klanten, etc.
- Analytics
- A/B testen
- Usability testen van MVP
- Probleemstelling en veronderstellingen:
- Wat is Lean UX en wat is het belang ervan?
-
- Wat is usability?
- Het verschil tussen usability en user experience
- Wat is usability testing?
- Formatieve vs. summatieve testen
- De verschillende stappen in een formatieve test
- Plannen van een usability test
- Business case - waarom voeren we deze test uit?
- Test doelstellingen - wat willen we bereiken met deze test?
- Deelnemers recruteren
- Externe panel agencies
- Social media
- Identificeren van "Red routes"
- Beschrijven van goede test scenario's
- Pilot testen
- Modereren van een usability test
- Observeren en data logging
- Usability metrieken: effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid
- Efficiënt notities nemen mbv coding
- Problemen analyseren en prioritiseren
- Rapporteren van de resultaten van een usability test
- Management summary, dashboards, ...
- Problemen en aanbevelingen
- Video highlight reels
- Remote usability testen
- Moderated remote usability testing
- Unmoderated remote usability testing