Feed optimalisatie voor Google shopping en Google Merchant Center
Als webshop eigenaar of marketing verantwoordelijke voor de webshop, kan je niet om Google Shopping heen. Maar er komt heel wat bij kijken. Ten eerste moet Google elke dag precies op de hoogte gebracht worden welke producten bij jou op voorraad zijn, en ten tweede moet je strategisch je budget kunnen inzetten in Google Ads, zodat je het rendement op advertentie-uitgaven kan maximaliseren.
In deze workshop focussen we op het eerste deel: nl. Het klaarzetten van de productenfeed van je webshop om daarna optimaal te adverteren in Google Ads.
Daarbij komen heel wat praktische ‘how-to’s aan bod.
Dit leer je in deze opleiding:
- Een feed aanmaken van al je producten, waarvan op dagelijkse basis de status kan opgehaald worden door Google.
- Een Google Merchant center account aanmaken en inrichten
- Tips over feed optimalisatie voor een betere kwaliteit van de informatie en meer kansen op succes in Google Shopping.
Programma:
Hoe exporteer je een feed vanuit jouw webshop naar Google? We laten verschillende oplossingen zien adhv verschillende Hoe zorg je ervoor dat deze feed kwalitatief genoeg is? Wat met het Google Merchant Center?
Feed aanmaken:
- Een primaire geed aanmaken adhv voorbeelden voor webshops die draaien op
- Magento,
- Lightspeed,
- Shopify
- eigen CMS systeem
- Feed samenstellen adhv tekstbestand, XML of API
- Wat moet een primaire feed minimaal bevatten?
- Een aanvullende feed maken
- Een feed met product reviews
- Lokale of regionale feed (lokale productvoorraad)
- Andere type feeds (intro): bol.com, amazon.nl, etc.
Google Merchant Center
- Één of meerdere Google Merchant accounts aanmaken
- Een feed indienen via een ophaalschema
- Feeddiagnose en acties
- Feeds voor meerdere landen instellen
- Verzendgegevens instellen
- Feedregels maken (intro)
Extra Feed Management Software (Channable)
- Een introductie in Channable
- Regels maken in Channable
Voor wie: webshop owners die binnenkort starten of reeds gestart zijn met Google Shopping, marketing verantwoordelijken, performance marketeers
Voorkennis vereist: neen
Over de docentLore is de oprichter en zaakvoerder van AdSpecialist. Zij was sinds 2007 Account Manager bij Google, op de afdeling AdWords in Dublin. Daar specialiseerde ze zich in Google AdWords en Google Analytics
Sinds 2010 werkt ze als consultant en trainer voor bedrijven, agentschappen en universiteiten. Ze werkte intensief mee aan Google projecten in de Benelux als Google Engage, Google Partner Academy, Digitaal Atelier, Digital Masters Academy. Als spreker was Lore te gast o.a. bij Wolters Kluwer, Solvay Business School, Google Analytics User Conference, Ugent, Karel De Grote hogeschool. Sinds 2016 doceert ze het vak ‘Digital Marketing’ en ‘Digital Masters Academy’ aan studenten marketing in Thomas More. Lore is eveneens trainer van het Google Digitaal Atelier.
Deelnemen
Het aantal deelnemers is beperkt tot 12 personen om de kwaliteit en de interactiviteit van de opleiding te waarborgen.
Korting
Is je bedrijf nog geen lid van FeWeb, dan is dit het moment! Zo verdien je meteen je lidgeld geheel of gedeeltelijk terug.
Je kan beroep doen op de KMO-Portefeuille (als je bedrijf in Vlaanderen ligt) en op een opleidingspremie van Cevora (als je bedrijf onder PC200 valt). Zo kan je maximaal 30% van de deelnamebijdrage recupereren.