Digitalisering als cruciaal element van het business model.
De 23-jarige Lennert De bruyn start begin maart 2020 zijn eerste bedrijf: een 100% digitaal self storage warehouse. Nog geen 2 weken later gaat België in lockdown. FeWeb interviewde Lennert over de opstart en de doorstart, en vooral over hoe hij de website en de communicatie aanpakt.
De situatie
Het huren van kleine opslagruimtes (self storage) door particulieren of kleine ondernemingen is een groeiende markt. Zowel de grote als de kleine spelers werken allemaal op een traditionele manier: afspraak maken tijdens de kantooruren, afgedrukte contracten ondertekenen, identiteitskaart laten inlezen, bankdocumenten ondertekenen.
De uitdaging
Storo is een nieuwe speler op de markt en trekt de kaart van een doorgedreven digitalisering. Het volledige proces van het zoeken van een gepaste box, afsluiten van het contract, regelen van de betalingsopdrachten, beheer en wijzigen van de huur, het openen en sluiten van de box, alles kan digitaal.
De oplossing
De digitale reflex werd van in het begin centraal gesteld. De oplossing bestaat uit zowel een digitaal gebouw als een digitaal platform.
Het gebouw is onbemand. Het openen van de boxen gebeurt via de smartphone met een app (PWA – progressive webapp) en locatiebepaling. Er is ook een toegangscode voorzien voor de klant, als hij minder vertrouwd is met digitale toepassingen, kan hij nog steeds het gebouw en box openen op deze manier met de daarvoor voorziene keypads.
Het digitaal platform bevat een back-office voor het beheer van locaties, boxen en klanten. Daarop sluit een website aan die het volledige bestelproces ondersteunt met legale digitale ondertekening van het huurcontract en domiciliering. Het sluitstuk is het klantenportaal waar de klant zijn boxen beheert en derden vanop afstand toegang kan geven tot zijn box.
Storo stelt digitalisering voorop, maar vergeet niet dat er een mate van menselijk contact nodig kan zijn. Daarom kunnen mensen nog steeds een afspraak maken om de vestiging te bezichtigen met een van onze werknemers en al hun vragen te stellen. Storo is ook vlot per mail, per chat en telefonisch bereikbaar. Mensen kunnen net zoveel contact hebben als ze wensen.
Resultaat
De digitalisering zorgt voor een hoge succesratio. Geïnteresseerde klanten kunnen volledig zelf een ruimte huren die onmiddellijk beschikbaar is. Dit kort verkoopproces zorgt voor meer contracten. Een ander belangrijk resultaat is de uitrol naar andere locaties. Het digitale platform is schaalbaar zodat een nieuwe locatie in een paar uur operationeel is. Alleen het bouwen van de locatie zelf gebeurt nog met echte bakstenen 😉.