Meer donaties voor MS-Liga Vlaanderen

The Digitals avatar
1/02/2023 10:55 in Digital Champs Cases

Meer donaties voor MS-Liga Vlaanderen

De samenwerking

Met een sterke mix van SEO, Google Ads en een sterke socialemediastrategie kan MS-Liga rekenen op een consistente stroom aan donaties.

Over MS-Liga Vlaanderen

Al veertig jaar zet MS-Liga Vlaanderen zich in om het leven van personen met Multiple Sclerose, hun familieleden en omgeving beter te maken. Motivatie hebben de medewerkers bij de vleet, maar net zoals elke vzw zijn ze sterk afhankelijk van subsidies en donaties. Elke dag blijft het zoeken naar nieuwe manieren om donaties binnen te halen.

Dagelijkse realiteit: Giften vormen 85% van de inkomsten

MS-Liga botst vaak tegen een eigen glazen plafond. Net zoals veel andere goede doelen in België, is ook MS-Liga Vlaanderen voor een groot deel afhankelijk van fondsenwerving. Maar liefst 85% van hun inkomsten berust op giften en donaties. Die donaties worden zorgvuldig aangewend voor heel wat activiteiten:

  • Wetenschappelijk onderzoek
  • Informeren en sensibiliseren
  • Belangenverdediging
  • Financiële bijstand
  • Psychosociale zorg voor personen met MS én hun omgeving

Vallen die donaties weg, dan is MS-Liga aangewezen op eigen middelen. De eersten die daardoor aan het kortste eind trekken, zijn jammer genoeg de patiënten. Dus, eerste orde van elke dag: zorgen dat er voldoende instroom is aan donaties.

Een nieuw platform om elke cent te tellen

Elk najaar, van september tot december, organiseert de Liga de MS-Campagne. Dat is een koekjesverkoop die vooral getrokken wordt door de vrijwilligers. Zij nemen distributie en verkoop voor hun rekening. De MS-Campagne levert jammer genoeg al enkele jaren minder op, en tijdens corona kende de Liga een dieptepunt. Tijd dus om digitale paden te bewandelen.

Onze collega’s bij Calibrate zorgen voor een gloednieuw actieplatform. Dit maakt inzamelcampagnes en evenementen organiseren een pak efficiënter. Bovendien kan MS-Liga beter monitoren of campagnes wel effectief zin hadden. En last but not least verlaagde het platform ook voor donateurs de drempel om een gift te schenken. Wat eerder een soms omslachtig proces was, werd sterk vereenvoudigd.

Ambitieuze marketing met een warme organisatie

MS-Liga kan nu elke donatie beter tracken. Die donaties komen vooral binnen dankzij het sterk vrijwilligersteam, die keer op keer fondsenacties opzet, zoals een klassieke wafelenbak, een quiz, een wandeltocht of een kaas- en wijnavond. En toch, de wereld is nu eenmaal digitaal, dus tijd om daarop in te zetten. Samen met Ambitious!

Onder het alziend oog van onze co-marketeers beginnen we met een SEO-analyse, zetten we Google Ads en advertenties op social media op en zorgen we voor een mooi dashboard via Looker Studio (vroeger Google Data Studio).

SEO (Search Engine Optimization)

Aan de hand van een grondige SEO-analyse detecteren we de tekortkomingen en opportuniteiten van hun nieuwe website.

In de SEO-analyse maken we een onderscheid tussen:

  • Keyword-onderzoek
  • Content SEO
  • Technische SEO

Met deze analyse kunnen we bestaande content optimaliseren en nieuwe schrijven. In heel het proces is MS-Liga betrokken geweest, dus zij zijn nu opgeleid om zelf relevante content te creëren. De technische optimalisaties hebben we samen met de websiteontwikkelaar doorgevoerd.

Google Ad Grants (Google Ads)

Gelukkig voor MS-Liga Vlaanderen is er Google Ad Grants. Dit initiatief van Google geeft non-profitorganisaties een extra duwtje in de rug. Een maandelijks budget van $10.000, vrij te spenderen aan advertenties in het Google-netwerk. Wij begeleiden MS-Liga bij de verificatie en denken strategisch mee na over de objectieven en tactieken van Google Ads campagnes. Door het grotere budget kunnen we uitgebreider testen en de campagnes maximaal optimaliseren.

Het doel is enerzijds om de bestaande doelgroep zo efficiënt mogelijk te bereiken. Anderzijds willen we deze ook uitbreiden door in Google te verschijnen voor zo veel mogelijk relevante zoekopdrachten.

Social-media-advertenties

Voor MS-Liga zetten we twee advertentiesets op. De eerste is speciaal opgezet om awareness onder de doelgroep te creëren. Met enkele ontluisterende wist-je-datjes informeren we het doelpubliek over leven met MS. Linken deden we naar een landingspagina over de aandoening.

Met de tweede advertentieset retargeten we de doelgroep die interactie hadden met de eerste campagne of de website hadden bezocht. We nudgen zo mensen over de streep en richting die gouden ‘doe een gift’-knop.

Bovendien ondersteunen we MS-Liga bij hun fondsenwervende acties. Denk maar aan MS-Liga Webinar, of de MS-Express. Allemaal activiteiten die ook onze aandacht verdienen én krijgen.

Op het einde van de campagne-rit trekken we veel geïnteresseerde bezoekers aan, waardoor we meteen mogen vieren dat er meer donaties binnenstromen.

Data tracking & dashboard

Bij Ambitious doen we niet aan wishful thinking, onze beslissingen zijn gebaseerd op data. Daarom is goede data-tracking en monitoring essentieel. Alle relevante data verwerken we in een dashboard. Daarin vinden we een overzicht van algemene websitedata, campagneresultaten, SEO-performance en conversies. Ideaal om te kunnen presenteren tijdens onze meetings met MS-Liga, en even handig voor hen om zelf de data te raadplegen.

Een mooi traject met de mooiste feedback

We mogen spreken van een mooi traject, met nog mooiere resultaten:

  • Meer – organische - bezoekers op de website
  • Stijging in kwaliteit van websitebezoekers
  • Stijging in donaties

Wanneer we de donatie-opbrengsten tijdens onze samenwerking zouden vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, dan zien we een stijging van maar liefst 43,86%. Met die hogere donaties krijgt MS-Liga Vlaanderen eindelijk de ademruimte om zich nog meer in te zetten op hun doelen:

  • Informeren     
  • Begeleiding op psychosociaal en administratief vlak     
  • Belangenverdediging   
  • Financiële bijstand      
  • Sensibilisering
  • Ondersteuning (toegepast) wetenschappelijk onderzoek

En soms betrappen we onze marketeer Nicolas op een glunderende blik. We vermoeden dat hij denkt aan de mooie woorden hierboven van Elke Saron, Relatiebeheerder en Verantwoordelijke Fondsenwerving.

Lees alles over deze case via https://ambitious.be/cases/ms-liga-vlaanderen

0 reacties

Terug naar Digital Champs Cases
Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten