Dit was het End-Of-SummerEvent 2018

Dit was het End-Of-SummerEvent 2018

14 september 2018

SummerEvent_2018_speakers_1970x600.png

Een bewolkte hemel met een streepje zon en zo'n 100 FeWeb leden en fans in de tuin van Bisnode. Naast de heerlijke barbecue en boeiende networking, boden de keynotes van het FeWeb End-Of-SummerEvent een portie inspiratie met als rode draad "customer experience".

Google Director Thierry Geerts focuste in zijn openingsspeech vooral op de impact die onze digitale industrie vandaag reeds heeft. In zijn boek "Digitalis" omschrijft hij hoe iedereen mee kan bouwen aan een nieuwe wereld.

Vreemd genoeg zijn het niet de consumenten en de burgers die overtuigd moeten worden, maar wel de ondernemers. De kruidenier om de hoek die zijn klanten kent werd in de vorige eeuw uit de markt geprijsd met een gestandardiseerd aanbod. Ten koste van de klantenkennis en zelfs van de productenkennis. Digital kan deze persoonlijke aanpak wel waarmaken, zonder dat het product of de dienst duurder wordt en met behoud van het verkoopsvolume.

Ondanks de technologische mogelijkheden zien we in de praktijk weinig investeringen van merken om die digitale omslag strategisch aan te pakken. Erger nog: de Belgische ondernemer geeft slechts 18% van zijn marketing budget uit aan digital (terwijl de consument 55% van zijn tijd digitaal spendeert). Ter vergelijking: in Nederland gaat 59% van het marketingbudget naar digital. 60% van alle online advertising dat in België aangekocht wordt, gebeurt door buitenlandse bedrijven. Het wordt tijd dat de Belgische ondernemers hun markt terug innemen en de inhaalbeweging opstarten.

Miquel Matthijs van Bisnode ging vervolgens dieper in hoe het bedrijf on- en offline data dankzij machine learning zuivert en efficiënt maakt om zo een impact op de conversie te bekomen. Nicolas Coppée van Lucky Cycle toonde met een case van Ingenico aan hoe zij de customer experience van een online betaling met gamification niet alleen aangenamer voor de gebruiker maakt, maar ook een boost geeft aan de conversiecijfers.

Tot slot vertelde Koen Verstrepen van Froomle hoe zij AI gebruiken om een unieke en gepersonaliseerde customer experience aan te bieden die tevens een impact heeft op de conversie en de verkoop. Dankzij een onderzoek dat hij samen met Professor Goethals van de Universiteit Antwerpen voerde op platformen van Netflix en Apple, ontwikkelde Froomle een model om de juiste producten op het juiste moment via het meest geschikte kanaal aan elke individuele bezoeker te leveren, en dit in real time. "Het is immers niet omdat ik overlaatst een gele t-shirt online wou kopen dat ik bij een volgende online bezoek wil gestalkt worden met gele t'shirts." Kwalitatieve AI moet hierop kunnen inspelen.

Na het inspirerende luik van het FeWeb End-Of-SummerEvent brak de zon door, een ideale setting voor een gezellige barbecue.

Met dank aan Bisnode en Ingenico ePayments die dit event mogelijk maakte.

>> De presentaties kan je downloaden in het Kenniscentrum van de FeWeb site.

"Digitalis", het boek van Thierry Geerts, kan je online aankopen in het Nederlands of het Frans. De opbrengst gaat naar BeCode vzw, een initiatief om Brusselse jongeren om te vormen tot developers.

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten