Nieuwe code voor native advertising
14 januari 2019
Het wettelijk kader van reclame is duidelijk en van toepassing op alle vormen van reclame. Toch is het niet altijd evident om te oordelen of het nu gaat om redactionele inhoud dan wel reclame. De Raad van Reclame heeft een verklarende code uitgebracht dat we in dit artikel samenvatten.
Wat is native advertising?
De term “native advertising” wordt internationaal gebruikt als een verzamelterm voor contextgedreven, commerciële merkinhoud die qua vorm in de lijn ligt van het medium waarop deze inhoud gepubliceerd wordt. Native advertising kan op deze manier de vorm aannemen van een artikel, een beeld, een video. Andere termen die in dit verband worden gebruikt zijn bijvoorbeeld “content advertising” of “branded content”. Native advertising kan gebruikt worden om zowel een merk als een bepaald product te promoten.
Wanneer spreekt men over native advertising?
De communicatie moet aan 2 voorwaarden voldoen om als commercieel beschouwd te worden:
- De creatie en/of verspreiding van de inhoud gebeurt tegen betaling of in ruil voor een andere tegenprestatie;
- De adverteerder oefent controle uit over de inhoud. Dit kan op verschillende manieren: van het aanleveren van concrete inhoud, over het formuleren van suggesties en richtlijnen tot het goedkeuren van de inhoud voor publicatie.
Welke regels gelden bij native advertising?
- Het commerciële karakter van de communicatie moet onmiddellijk duidelijk herkenbaar zijn. Dit kan door de inhoud of door de context (bv communicatie in het design van het merk).
- Is het niet meteen duidelijk als reclame herkenbaar, dan moeten er vermeldingen of labels gebruikt worden (bv "aangeboden door", "powered by",...).
- Deze regels gelden niet alleen de hoofdcommunicatie maar ook de verwijzingen ernaar (bv titel en subtitel op een homepage).
- Dezelfde regels gelden voor affiliate marketing
Het overzicht van de regels vind je in deze brochure.
Meer informatie