Cookieless conversie genereren: hoe doe je dat?
8 maart 2022
Hoe kan je vandaag (en vooral morgen) nog nuttige user data op een legale en transparante manier verzamelen en inzetten om de performantie van websites, webshops en digitale campagnes te verhogen? De dood van de third-party cookies, de strenge opt-in regels en de limieten van de data transfer buiten de EU maken het verdomd moeilijk voor adverteerders en agencies om de online user experience re realiseren.
Wat gebeurt er allemaal?
Na Firefox en Safari zal ook Google Chrome in 2023 third-party cookies weren. Dat zorgt er voor dat adverteerders en agencies over minder behavioural data zullen beschikken. Anderzijds heeft deze evolutie een positieve impact op de ad fraud en zal de privacy van consumenten over hun surfgedrag beter beschermd zijn.
Om dat verlies aan data te compenseren en via een gepersonaliseerde user experience de performantie en conversie van websites, webshops en digitale campagnes te stimuleren, focussen bedrijven zich best op manieren om groepen van individuen met eenzelfde interesse te bereiken (wat Google met het Sandbox project tracht(te) te realiseren) en op first-party data door het ontwikkelen van Customer Data Platforms.
Ook de GBA mengt zich in de strijd
Naast de strijd om de data die de web browsers leveren met de reclamesector, mengen ook de Data Protection Autorities (DPA of GBA in het Nederlands) zich. Zij beschermen de privacy van de consument door de data transfer naar landen met een minderwaardige privacy-wetgeving te verbieden. Zo vielen in 2022 verschillende uitspraken die het gebruik van Google Analytics als illegaal bestempelt daar de data van Europese burgers naar US-servers verzonden wordt. Niet enkel Google Analytics trouwens, maar ook andere services zoals Google Fonts en Google Recaptcha. Ook andere toepassingen waarvan data op niet-Europese servers gehost wordt, delen in de sancties. Zo werd het gebruik van de Amerikaanse betaalprovider Stripe veroordeeld.
Een recente uitspraak van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit haalde het IAB Consent Framework for Behavioural Advertising onderuit. Dit Framework wordt niet enkel door de techgiganten gebruikt, maar ook door Belgische en Europese uitgevers en bedrijven.
En dan hebben we het nog niet gehad over het concurrentieel nadeel dat Belgische websites en webshops ervaren door de verplichting van een opt-in voor statistische en analytische cookies (in tegenstelling tot Nederland en Frankrijk).
Voor digitale professionals vormt deze evolutie de grootste uitdaging van het komende jaar om de performantie en conversie van websites, webshops en digitale campagnes met nuttige data te behouden of te verhogen.
Hoe de cookiesless future er precies zal uitzien, is nog niet exact geweten. Maar toch kunnen bedrijven vandaag al eer reeks maatregelen nemen om enerzijds legal compliant te werken en anderzijds te focussen op de eigen verzamelde data.
Hoe kan je je voorbereiden?
Hoe kan je vandaag en morgen nog 'privacy compliant' projecten opleveren als digitale professional of agency? Hoe ziet een 1st party data strategie er uit? Kan je nog US-tools gebruiken en welke alternatieven bestaan er?
Op 10 mei organiseert FeWeb de Cookie(less) Academy waarin we zowel de juridische als de technische kant uit de doeken doen.
Help Line
Uiteraard beschik je als FeWeb-lid over de Legal Service (advies en templates) en kan je je juridische vragen gratis stellen via de FeWeb Legal Line.