7 lessen uit de Cookieless Academy
13 mei 2022
Hoe juridisch, technologisch en future proof omgaan met data in een cookieless wereld? Dat was het topic van de FeWeb Cookieless Academy. FeWeb trok 7 lessen uit de opleiding met Bart Van den Brande (SiriusLegal), Kim Verhaegen (Fightclub) en Pieter Jadoul (AdSomeNoise).
- Het komt niet goed met Google (en de andere US-tools)
Zelfs het nieuwe aangekondigde verdrag tussen de US en de EU zal het fundamentele probleem van de illegaliteit van de US-tools in Europa niet oplossen. Ofwel bindt de US in door hun anti-spionagewet aan te passen, ofwel bindt de EU in door hun GDPR wetgeving aan te passen ofwel stoten de tech giganten hun Europese activiteiten volledig af. Niets van dat alles zal gebeuren en dus blijven de US-tools illegaal in Europa (zelfs al hosten ze hun data op EU-servers). Overstappen naar EU-tools is de oplossing. - Laat die 3rd party data los en investeer in een 1st party data strategie
Het is een kwestie van maanden wanneer ook Chrome 3rd party data zal stoppen te delen. Na de veroordeling van het IAB Consent & Transparancy Framework zal het ganse online advertising eco-systeem zich moeten aanpassen. Ga nu al voor een Privacy First aanpak door je eigen data te beheren in een Customer Data Platform op basis van toestemming van de gebruiker. Door de data intelligent, transparant en veilig te gebruiken, bouw je vertrouwen met je doelgroep op. - Vraag toestemming op de juiste manier
Nog veel zogenaamde opt-ins worden gevraagd in ruil voor een whitepaper of een korting. Of de cookiebanner stimuleert het klikken op het aanvaarden van alle cookies. Of de cookies worden reeds gedropt vooraleer de gebruiker een keuze gemaakt heeft. Soms vergeet men te vermelden dat men ook data verzamelt via Server Site Tagging, pixels of een social media button. Zorg dus voor een correcte cookiebanner en kies een gdpr-compliant consent management tool. - Werk gdpr compliant
Zorg er voor dat je je datastromen in kaart brengt zodat je weet wat er fout of onveilig verloopt, welke tools er gebruikt worden (en moeten vervangen of verboden worden), welke security maatregelen je moet nemen, etc. Pas vervolgens je privacy & cookie policy aan, zorg voor aangepaste contracten met je klanten en leid je personeel op. Als er iets fout loopt, kan je tenminste bewijzen dat je pro-actief begaan bent met het privacy-beleid. - Scherm je eigen data af
Vooral via social media buttons op je eigen website worden gebruikersdata gedeeld, soms zelfs met je concurrenten. Een extra reden om ook deze datastromen te analyseren en te beperken. - Verdiep je in 1ste party marketing strategieën
Third party data zal meer en meer stoten op een njet van de adverteerder. Toch zijn er alternatieven. Uitgevers investeren in eigen abonneedata, maar ook contextual advertising, een intent driven aanpak of werken met eigen data en 2nd party data (van 'trusted parties') leveren prima resultaten op. - Dynamic Creative Optimisation to the rescue
Sommige studies beweren dat 70% van het succes van een digitale campagne gelinkt is aan de creatieve aanpak. Misschien wat overdreven, maar Dynamic Creative Optimisation kan wel gelijkaardige resultaten opleveren als campagnes gebaseerd op 3rd party data. Door gebruik te maken van andere data bronnen (bv het weer) worden de beelden en de copy van de campagne aangepast. Door in te spelen op de doelgroep van bepaalde sites en de context waarin de advertentie getoond wordt, stijgt de relevantie (en de impact) ervan zonder nood aan 3rd party data.
Dit alles werd haarfijn uitgediept verweven met zowel technologische als creatieve toepassingen door Bart Van den Brande (SiriusLegal), Kim Verhaegen (Fightclub) en Pieter Jadoul (AdSomeNoise) tijdens de Cookie(less) Academy van FeWeb.
>> Interesse om deel te nemen aan de volgende Cookie(less) Academy? Meld je hier aan!