Smart Planning van Ballistix.digital wint Digital Impact Award
13 oktober 2023
Het digitaal transformatieproject met de meeste impact voor kmo’s gaat dit jaar naar de Smart Planning-app dat het digitale agency Ballastix.digital ontwierp voor het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. De app zorgt er voor dat meer dan 5000 leerkrachten zo optimaal mogelijk ingepland worden. Zo beperken ze het tekort aan leerkrachten in de provincie én bieden ze een gebruiksvriendelijke toepassing aan die real time de lessen monitort per school of scholengroep. De app verzorgt bovendien geautomatiseerde rapportering naar de overheid. De Digital Impact Awards inspireren kmo’s om bedrijfsprocessen te digitaliseren met impact voor de gebruiker, het bedrijf en de maatschappij. De Awards worden uitgereikt door FeWeb, imec, Unizo, Sirris, howest en Flanders Make.
Ook Impact Award voor de gebruiker en innovatie
“Bij de beoordeling hebben we rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de tool, de impact van de digitale tool op langere termijn voor de kmo’s en de impact van de samenwerking tussen de gebruiker en alle stakeholders,” aldus Dewi Van De Vyver, Jury voorzitster en ICT Woman of the Year 2020. “De keuze was moeilijk omdat alle inzendingen van een hoog niveau waren, maar we zijn toch tot een besluit gekomen.”
De User Impact Award voor het digitaal transformatieproject met de meeste impact op de gebruiker gaat naar U’Hope voor een remote learning project in Zuid-Afrika. Hun tool zorgt er voor dat mensen in afgelegen gebieden, soms zelfs zonder elektriciteit, toch de lessen online kunnen volgen door gebruik te maken van zonne-energie. Dit pilootproject baant de weg voor andere toepassingen zoals telemedicine, tele-events, beveiliging en innovatieve zonnepanelen in afgelegen gebieden.
Het meest innovatieve digitale transformatieproject heet “Lochting” ontwikkeld door het Gentse Baldwin in opdracht van Meditech Pharma. Baldwin bouwde een platform op maat dat omnichannel verkoop (via automaten, e-commerce, digital signage) van geneesmiddelen mogelijk maakt via lokale apothekers, waarbij het beheer van opslag en informatie geautomatiseerd werd. De inspanningen en kosten voor de kleine apotheek konden zo drastisch verlaagd worden waardoor de digitalisering toegankelijk werd. Meditech Pharma rolt dit baanbrekend project nu ook uit in andere Europese landen. Baldwin wint de Innovation Impact Award.
Unieke samenwerking
De Digital Impact Awards zijn een initiatief van 6 organisaties die ondernemers inspireren met digitale transformatieprojecten op maat van kmo’s. Het gaat om FeWeb (de beroepsvereniging van digitale professionals, agencies en dienstverleners), imec (het innovatiecentrum voor technologie), Sirris (het onderzoekscentrum voor technologische innovatie opgericht door Agoria), Flanders Make (de onderzoeksinstelling van de maakindustrie), Unizo (de ondernemersorganisatie voor kmo’s) en howest (de Westvlaamse hogeschool gekend om haar vooruitstrevende opleidingen in digitaal).
De Digital Impact Awards werden uitgereikt samen met de Digital Champs Awards, een initiatief van FeWeb.
De winnaars van de Digital Impact Awards
- Digital Impact Award: “Smart planning of educational assignments” voor Stedelijk Onderwijs Antwerpen door Ballistix.digital
- User Impact Award: “Remote Learning project in Greytown, South-Africa” door U’Hope Company
- Innovation Impact Award: “Lochting” voor Meditech Pharma door Baldwin
De eervolle vermeldingen van de Digital Impact Awards
- Voka Talentcenter voor Voka door Bits Of Love
- Mobiscan voor Provincie West-Vlaanderen door Make It Fly
De juryleden
- Dewi Van De Vyver als voorzitster
- Peter Ryckaert voor FeWeb
- Ger van den Kerkhof voor Flanders Make
- Kris Van de Voorde voor imec
- Ludwig De Locht voor Sirris
- Jean-Pierre De Cnijf voor Unizo
The Digital Champs & Impact Awards, organized by FeWeb and powered by Combell & Eye Security with the support of Flanders Make, imec, Sirris, Unizo & howest. Event partners Bitstream & Esign