De imec.digimeter brengt jaarlijks de trends rond bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart. 2.835 Vlamingen werden bevraagd. We zetten enkele belangrijke resultaten op een rijtje.
Lees meer over "Digitale trends in Vlaanderen volgens de imec digimeter"
Op een hoorzitting van de Commissie Economie in het federaal parlement duidde UNIZO haar bezorgdheden over de machtspositie van de grote onlineplatformen duiden. Naast UNIZO kwamen ook onder meer UCM, Amazon, Bol.com en de Mededingingsautoriteit aan bod. FeWeb steunt Unizo in een aantal van de verzuchtingen maar deelt ook haar standpunt over het gelijke speelveld.
Lees meer over "UNIZO pleit om de machtspositie van grote onlinehandelsplatformen aan te pakken"
Digitale steun: tijd voor hervorming bedrijfscheques in Wallonië
24 november 2022
Willy Borsus, minister-president van het Waalse Gewest, heeft zojuist nieuwe subsidies aangekondigd voor de digitale transformatie van bedrijven in Wallonië. FeWeb betreurt het dat deze extra steun, hoe lovenswaardig ook, de problemen die digitale dienstverleners ondervinden bij de werking van de bestaande bedrijfscheques niet verhelpt.
Lees meer over "Digitale steun: tijd voor hervorming bedrijfscheques in Wallonië"
Op 22 juni gaf BAM ruimte aan de presentatie van de 12de Matrix-studie (in opdracht van BAM en de DMA, in samenwerking met UMA).
Lees meer over "Resultaten Matrix-studie: Bijna de helft van mediabestedingen is voor digital"
Is Paul Magnette dwaas, hypocriet of sluw?
11 februari 2022
De uitspraak van PS-voorzitter Paul Magnette sloeg in als een bom: hij wil van België het eerste land maken zonder e-commerce maar met alleen fysieke winkels.
Lees meer over "Is Paul Magnette dwaas, hypocriet of sluw?"
Driekwart van de Belgen kocht online in 2020
9 december 2021
73% van de Belgen kochten online in 2020, dat is 7% meer dan in 2019. 42 % van de in België wonende consumenten kochten online bij verkopers uit andere EU-landen. E-commerce vertegenwoordigde 31,4% van de omzet in 2020 van Belgische bedrijven. De uitstekende connectiviteit en de covid-crisis zorgden voor de groei, maar dat heeft ook een schaduwzijde. 60% van de bedrijven ondervindt immers moeilijkheden om ICT-personeel te vinden. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de 10de editie van de Barometer van de Informatiemaatschappij die de FOD Economie en de staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel.
Lees meer over "Driekwart van de Belgen kocht online in 2020"
Digimeter studie: Vlaming kan digitaal connecteren maar dat is geen garantie op digitaal functioneren
23 april 2021
Het coronajaar 2020 zorgde voor een aanzienlijke digitale versnelling. De Vlaming investeerde immers nog meer tijd en geld in slimme schermen en digitale platformen, en de gemiddelde dagelijkse mobiele schermtijd schoot met bijna 40 minuten de hoogte in (met een stijgend gebruik van sociale media als absolute exponent). Dat blijkt uit de 13de editie van de imec.digimeter.
Al bij al bleek 2020 nog een beter jaar dan gevreesd: 2 op 3 ondernemers kenden een omzetgroei al zat er slechts voor 1 op 4 ondernemers ook een winst in. Ook de vooruitzichten naar het eerste kwartaal zitten goed: 56% van de ondervraagden denken meer omzet te maken dan in het laatste kwartaal van 2020.
De meerderheid van de personeelsleden zijn terug fulltime aan het werk en 44% van de bedrijven recruteren opnieuw.
Dat blijkt uit de analyse van de FeWeb Impact Barometer, een periodieke survey bij digitale agencies, freelancers en andere dienstenleveranciers om de impact van de coronacrisis te meten. In totaal namen 476 bedrijfsleiders aan de 10 onderzoeken deel, gemiddeld 50 bedrijfleiders per onderzoek. Dit onderzoek werd uitgevoerd met de steun van Sitemanager.
Lees meer over "Sectoranalyse: de FeWeb Impact Barometer van het eerste kwartaal van 2021"
Overheid lanceert Digital Reaction Plan
15 januari 2021
Wat als... een overwachte situatie uw bedrijf in gevaar brengt? De coronacrisis heeft bedrijven geleerd om goed voorbereid te zijn om de continuïteit van de activiteiten te kunnen verzekeren. Om bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van een Digital Reaction Plan biedt de Belgische overheid een hulplijn in de vorm van informatie, templates en checklists.
Lees meer over "Overheid lanceert Digital Reaction Plan"
Hoe digitaal zijn de Belgische kmo's?
18 december 2020
Het gebruik van big data, het internet of things, digitale communicatie (via een website of via sociale netwerken), e-commerce, het digitaal beheer van de onderneming, elektronische facturatie, databeveiliging, het gebruik van blockchain,... het maakt allemaal deel uit van het digitaliseringsproces.
Kmo's blijken die digitale innovaties wel niet zo snel te integreren als grote ondernemingen. Zij zien er vaak geen rechtstreeks voordeel in of worden geconfronteerd met obstakels die grotere bedrijven makkelijker kunnen overwinnen zoals kosten, financieringsbehoeften en gebrek aan tijd, kennis of gekwalificeerd personeel. De FOD Economie geeft meer inzicht met deze cijfers.
Lees meer over "Hoe digitaal zijn de Belgische kmo's?"
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- Volgende pagina