SMI Barometer: 87% van de jongeren volgt social influencers
11 mei 2022
Het is vooral de authenticiteit en de selectiviteit in influencer marketing dat de jongeren appreciëren, terwijl ze wel degelijk bewust zijn van het commerciële karakter. Dat blijkt uit de SMI Barometer 2022. Arteveldehogeschool en Comeos onderzoeken jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van social media en influencer marketing bij Belgische jongeren.
Instagram populairst, TikTok groeit
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%).
Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
Short-form vs long-form video
Jongeren verkiezen bewegende beelden en korte video's, type stories. Jongeren zien rondscrollen op TikTok als entertainment en ontspanning. Tegelijk is YouTube het meest verspreide socialemediakanaal, met 95% van de jongeren dat het minstens maandelijks gebruikt.
Rol van influencers blijft stijgen
87% van de Belgische jongeren volgt influencers op sociale media, vooral op Instagram, gevolgd door YouTube en TikTok. 32% kocht zaken op aanraden van een influencer, 40% begon een merk te volgen en 57% zocht extra informatie op over een merk dat een influencer promootte.
Authenticiteit cruciaal bij influencers
Jongeren zijn best reclamewijs en beseffen dat influencers commerciële motieven hebben. Jongeren appreciëren authenticiteit en selectiviteit in influencer marketing. Transparantie (aangeven of er een commerciële deal is) wordt door 69% als belangrijk beschouwd.
Podcasts veelbelovend voor merken
56% van de Belgische jongeren luistert naar podcasts. Van de groep die minstens wekelijks luistert, gelooft 30% dat het goed is voor merken om samen te werken met bestaande podcastproducties en 26% is ervan overtuigd dat een eigen podcast waardevol is voor merken.
>> download de presentatie en de studie in het FeWeb Kenniscentrum