Research: de performantie van e-mailmarketing in cijfers

Research: de performantie van e-mailmarketing in cijfers

19 juni 2024

Dinsdag of donderdag om 11u in november: dat is het meest populaire moment om in België een e-mailing te versturen. Zowat 40% van deze e-mailings wordt geopend, wat boven het wereldwijde gemiddelde van 33,89% ligt. Ook de click to open rate ligt met 12% boven het gemiddelde van 8,7%. De click through rate in België bedraagt bijna 5%. Dat blijkt uit de GDMA Email Benchmark performantie van commerciële e-mailings in bijna 30 landen vergelijkt.

Belgium_EmailBenchmark2024_sending

Uitgebreide schaal van data

Dit jaar omvat de studie maar liefst 5 miljoen e-mailcampagnes, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 3 miljoen in 2023. In totaal zijn er 203 miljard e-mails verzonden, vergeleken met 122 miljard in het vorige jaar. Deelnemende organisaties zijn gegroeid van 28.000 naar 42.000, en de geografische dekking heeft bijna verdubbeld met data uit 125 landen, tegenover 69 landen in 2023. Voor de tweede keer wordt de benchmark gepubliceerd via een interactief dashboard, wat grensoverschrijdende inzichten biedt op basis van e-mailcampagnegegevens.

Hoe kan jij de benchmark gebruiken?

Via het interactieve dashboard krijg je inzicht in uitgebreide statistieken. Je kunt historische data vergelijken, en gedetailleerde analyses uitvoeren per land en sector. Bekijk het volledige interactieve dashboard hier.

Hoogtepunten uit de benchmark

Verbeterde aflever- en open rates, lagere bouncepercentages

Het afleverpercentage steeg voor het derde opeenvolgende jaar van 98,24% naar 99,22%. Voor België staat de open rate op 39,24%, beter dan het Franse en globale gemiddelde maar Nederland scoort bijna 10% beter!

Hard bounces daalden naar 0,44% en soft bounces naar 0,33%. Deze verbeteringen zijn te danken aan striktere naleving van wetgeving en verbeterde lijsthygiëne.

EmailBenchmark 2024 open rate

Stijgende open- en klikpercentages

De open rate steeg tot 34,12%, mede door Apple’s Mail Privacy Protection (AMPP). De click-through rate (CTR) nam licht toe tot 3,56%, hoewel de click-to-open rate (CTO) iets daalde naar 8,82%.

Emailbenchmark 2024 CTR rate

Nieuwe statistieken: lage uitschrijf- en spamklachtenpercentages

Dit jaar zijn er twee nieuwe statistieken toegevoegd: het uitschrijfpercentage is slechts 0,14%, en het spamklachtenpercentage is zelfs nog lager, met slechts 0,01% van de geaccepteerde e-mails die als spam worden gemarkeerd. Deze lage percentages tonen aan dat e-mail als kanaal steeds professioneler wordt en dat marketeers steeds beter zorgen voor de kwaliteit van hun mailinglijsten en content.

De naleving van de GDPR speelt hierbij een cruciale rol, aangezien consumenten meer waarde hechten aan privacy en de sector zich hieraan heeft aangepast.

Emailbenchmark 2024: unsubscribe rate

Professionalisering en verantwoordelijkheid

De resultaten tonen aan dat e-mailmarketing blijft groeien en volwassen wordt. E-mail Service Providers (ESPs) spelen een cruciale rol door spam serieuzer te nemen en methoden te bieden om afmeldingen en spamklachten transparanter te maken op campagneniveau. Dit bevestigt dat e-mail, een al lang bestaand marketingkanaal, blijft evolueren en dat marketeers verantwoordelijk omgaan met naleving van wetgeving en veiligheid.

Dit zie je ook terug in de aangepaste richtlijnen van Gmail en Yahoo. Het is te verwachten dat andere ESP's deze industrie standaarden steeds meer zullen handhaven.

Over de GDMA International Email Benchmark 2024

De benchmarkresultaten zijn gebaseerd op geanonimiseerde campagnedata uit 2021, 2022 en 2023, geleverd door 13 deelnemende ESP's en dekkend over 125 landen in de Amerika's, Europa en APAC. Organisaties wereldwijd worden uitgenodigd om deel te nemen en bij te dragen aan de verdere uitbreiding van deze studie.

Bron: Flexmail werkte voor de derde maal mee aan dit onderzoek.

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten