Onderzoek: hoe ervaren werknemers in onze sector hun job?
23 september 2022
Voor de derde keer op rij bracht mediarte - met de steun van FeWeb - aan de hand van de mediasensor enquête, de werkbeleving en de psychosociale risico’s voor de audiovisuele, film en digitale sector in kaart. De medewerkers in deze sector blijken heel geëngageerd en hebben plezier in het werk, maar ervaren een alarmerend hoge nood aan herstel door onder andere de hoge werkdruk.
Lees meer over "Onderzoek: hoe ervaren werknemers in onze sector hun job?"
Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door Piwik PRO. Bijna de helft van de deelnemers denkt erover om hun huidige marketingoplossingen te vervangen door alternatieven uit de EU.
Lees meer over "Bescherming privacy is uitdaging voor 6 op 10 Europese bedrijven"
Het is vooral de authenticiteit en de selectiviteit in influencer marketing dat de jongeren appreciëren, terwijl ze wel degelijk bewust zijn van het commerciële karakter. Dat blijkt uit de SMI Barometer 2022. Arteveldehogeschool en Comeos onderzoeken jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van social media en influencer marketing bij Belgische jongeren.
Lees meer over "SMI Barometer: 87% van de jongeren volgt social influencers"
Facebook wordt bij jongeren alsmaar minder populair ten voordele van TikTok. En de Vlaamse streamingdienst Streamz moet het afleggen tegen Disney+. Het zijn enkele opvallende tendensen in de jongste digimeter, het jaarlijkse onderzoek van imec naar het mediagebruik bij 3.000 Vlamingen ouder dan 16 jaar.
Driekwart van de Belgen kocht online in 2020
9 december 2021
73% van de Belgen kochten online in 2020, dat is 7% meer dan in 2019. 42 % van de in België wonende consumenten kochten online bij verkopers uit andere EU-landen. E-commerce vertegenwoordigde 31,4% van de omzet in 2020 van Belgische bedrijven. De uitstekende connectiviteit en de covid-crisis zorgden voor de groei, maar dat heeft ook een schaduwzijde. 60% van de bedrijven ondervindt immers moeilijkheden om ICT-personeel te vinden. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de 10de editie van de Barometer van de Informatiemaatschappij die de FOD Economie en de staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel.
Lees meer over "Driekwart van de Belgen kocht online in 2020"
Safeshops: online shopper is minder gehaast als het duurzaam is
9 september 2021
De helft van de Belgische online shoppers kopen meer dan vorig jaar, één derde koopt dagelijks tot wekelijks online. Deze stijgende trend gaat gepaard met meer aandacht voor duurzaamheid: niet enkel op het vlak van verpakking maar ook voor transport. 72% van de online shoppers wil langer wachten als er duurzamer geleverd wordt. Dat staat te lezen in de 5de editie van de Belgische Online Shopping Survey.
Lees meer over "Safeshops: online shopper is minder gehaast als het duurzaam is"
Influencermarketing is bij Belgische jongeren het stadium van ‘hype’ ontgroeid. 85% volgt minimaal één influencer. Dat is een stijging van 5% in vergelijking met de Vlaamse cijfers van vorig jaar. Bovendien geeft meer dan één op vier van de Belgische jongeren aan tijdens de voorbije drie maanden iets gekocht te hebben door toedoen van een influencer. Ook dat getal stijgt. De beperking van fysieke sociale interacties door Covid19 is meer dan waarschijnlijk de grote versneller.
Lees meer over "Eén jongere op 4 laat zich bij aankoop leiden door een influencer"
IAB Europe maakt de resultaten bekend van de online reclame bestedingen in Europa. In 2020 stegen deze bestedingen met 6,3% tot 69,5 miljard euro. In België daalde de online reclame bestedingen met 0,4% waarbij het vooral de traditionele display achteruit ging. Groeicijfers in België waren er voor video (+8,9%) en social advertising (+10,9%). Ook goed nieuws: de online bestedingen groeiden met 5,8% ten op zichte van alle reclamebestedingen in België.
Lees meer over "Studie: online advertising onder druk in 2020, maar video en social ad spend stijgt"
De FeWeb Corona Wiki verzamelt nuttig nieuws, steunmaatregelen, attesten en impact studies
30 april 2021
Als ondernemer ben je - terecht - het corona-nieuws meer dan beu, maar af en toe verschijnt er wel een interessante studie over de impact op de sector, over steunmaatregelen voor je bedrijf of voor digitale diensten, over een nieuwe verplichting en de nodige documenten. De FeWeb Corona Wiki verzamelt dit alles en is te raadplegen in het Kenniscentrum op de FeWeb website.
Digimeter studie: Vlaming kan digitaal connecteren maar dat is geen garantie op digitaal functioneren
23 april 2021
Het coronajaar 2020 zorgde voor een aanzienlijke digitale versnelling. De Vlaming investeerde immers nog meer tijd en geld in slimme schermen en digitale platformen, en de gemiddelde dagelijkse mobiele schermtijd schoot met bijna 40 minuten de hoogte in (met een stijgend gebruik van sociale media als absolute exponent). Dat blijkt uit de 13de editie van de imec.digimeter.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 6
- Volgende pagina