3 takeways uit het Digital 2023 Report

3 takeways uit het Digital 2023 Report

27 januari 2023

Het Digital 2023 Report brengt wereldwijde data over social media, internet en e-commerce van heel wat partijen bijeen in een 465 pagina's tellende slidedeck. Heel wat cijfers dus waaruit we 3 key takeaways voor jou selecteerden. 

  • YouTube_2023

    Groeiers en dalers

    Met een penetratiegraad van 87,7% van de Belgen boven 18 jaar blijft YouTube het populairste sociale netwerk. Het bereik van Facebook daalt opnieuw dit jaar (nog 62,8 van de 13-plussers) maar blijft incontournable. Opvallend is de daling van de penetratiegraad van Instagram bij de 13-plussens (van 51 naar 45%) en de stijging van Twitter (van 13,6% naar 18,9%). Geen verrassing dan weer is het stijgend succes van TikTok (37,7% van de 18-plussers).

    In B2B stijgt ook het bereik van LinkedIn in België (50,3%) terwijl het wereldwijd op een gemiddelde van slechts 16% kan rekenen. Sociale netwerken worden in België meer en meer voor professionele doeleinden gebruikt (van 11,9 naar 22,9%) .

    Influencers

    Slechts 16,2% van de Belgen zegt influencers te volgen op sociale netwerken, wat toch wat lager ligt dan het wereldgemiddelde (22,1%). 

    Het ligt voor de hand dat het volgers-percentage het hoogst is bij de jongste groep en in het algemeen ook hoger bij vrouwen dan bij mannen. 

    Following Influencers on Social_2023
    Online purchase drivers_2023

    E-commerce

    45,3% van de Belgen gebruiken minstens 1 keer per week hun smartphone om online aankopen te verrichten.

    Gratis levering, korting, reviews, gemakkelijke terugzending en vlot checkout proces zijn de 5 top-drivers die internetgebruikers stimuleren op online te kopen.

    Bronnen:

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten