Research: online kopen via webshop en platform bijna even populair

Research: online kopen via webshop en platform bijna even populair

9 juni 2023

9 op 10 Belgen tussen 18 en 70 kocht het afgelopen jaar minstens 1 maal iets online. Dat toont een bevraging bij 2000 Belgen naar hun e-commerce gedrag van Ipsos, in opdracht van handelsfederatie Comeos. De Belg is hierbij honkvast. Wanneer hij een bepaald product online wil aankopen geeft 33% aan 1 vaste webshop te hebben, 40% shopt meestal bij een drietal verschillende webshops.

1 op 2 koopt meestal via een platform

Platformen, zoals bol.com en Amazon, blijken bijzonder populair. 46% geeft aan meestal via een platform online te shoppen. Niet verwonderlijk aangezien consumenten vooral op zoek zijn naar scherpe prijzen, gratis verzending, een breed aanbod en vlot prijzen willen kunnen vergelijken. 

43% van de online shoppers koopt op de webshop of de app van het merk of de winkel.

Zoektocht start bij 1 op 4 in de fysieke winkel voor minder vaak gekochte producten

Wanneer consumenten op zoek gaan naar een product dat ze niet regelmatig aankopen begint 23% zijn zoektocht via een zoekpagina als Google of Bing. 15 % start zijn zoektocht via een platform en 11% via een webshop van een retailer. Maar 25%, gaat echter (nog altijd) naar een fysieke winkel om zijn zoektocht te starten.

10% van de online shoppers bezoekt de winkel voor informatie te vergaren, maar bestelt online. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat het vergelijken van prijzen gemakkelijker is online, de prijs in de winkel te hoog is en het eenvoudiger is om online een product terug te sturen.

whyonline

Ook online is de Belg honkvast

Ondanks de uitgebreide mogelijkheden lijken consumenten online snel in gewoontes te vervallen. 33 % van de consumenten geeft aan slechts 1 vaste webshop te hebben per type product, nog eens 40 % geeft aan te kiezen uit een drietal verschillende webshops. Gevraagd naar hun laatste aankoop geeft 50% zelfs aan geen andere website overwogen te hebben dan diegene waar ze hebben gekocht. Bovendien geeft 79% aan al eerder op die webshop te hebben gekocht. Eens tevreden met een bepaalde webshop wordt er nog maar weinig vergeleken met andere.

De prijs, de reviews en de productinfo overtuigen online shoppers om op een ongekende webshop te kopen.

buyspecificwebshop

Aanmaken van een login voor 1 op 3 consumenten een drempel

Die trouwheid kan in verband worden gebracht met het al dan niet hebben van een account op die webshops. Zo geeft 34% van de consumenten aan hun aankoop af te breken wanneer ze verplicht worden om een account aan te maken. 71% verwacht zelfs beloond te worden voor het aanmaken van een account in de vorm van korting of spaarpunten.

Thuislevering blijft koning

Wat betreft de leveringsopties weinig nieuws. De Belg wordt graag thuis beleverd: 61% koos ervoor om thuis beleverd te worden voor hun laatste online aankoop, slechts 12% opteerde voor een afhaalpunt. Bancontact blijft de meest gebruikte (58%) betaalmethode. Opvallend is dat evenveel consumenten ondertussen PayPal gebruiken als kredietkaarten (39%).

paymentdelivery

Over het onderzoek

De online bevraging rond e-commerce gedrag werd tussen 8/3/2023 en 20/3/2023 door Ipsos uitgevoerd in opdracht van handelsfederatie Comeos bij 2000 Belgen tussen 18 en 70 jaar die de afgelopen 12 maanden ten minste één online aankoop hebben gedaan. De steekproef is representatief op leeftijd, geslacht en regio.

Bron: https://comeos.be/research/705471/E-commerce-studie-2023

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten