Sterke stijging van online aankopen in België
20 maart 2024
Het afgelopen jaar hebben Belgische consumenten voor maar liefst 16,3 miljard euro aan online aankopen gedaan, een stijging van meer dan 11% ten opzichte van 2022. Dit blijkt uit de jaarlijkse Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom, de Belgische federatie van e-commerce. Vooral diensten, zoals pakketreizen en vliegtickets, zagen een aanzienlijke groei van meer dan 20% in online aankopen.
Niettemin wijzen de resultaten op een belangrijke uitdaging voor de sector. "Belgische handelaars worden steeds meer ondervertegenwoordigd op marktplaatsen, waardoor een deel van de groei in ons land naar buitenlandse spelers gaat. Belgische handelaars moeten daarom nog meer aanwezig zijn op dergelijke platforms," aldus Greet Dekocker van Becom.
Groeiende markt met diensten als koploper
Elk jaar analyseert sectorfederatie Becom de ontwikkelingen in de Belgische e-commerce. Het jaarrapport voor 2023 toont aan dat de Belg aanzienlijk meer heeft uitgegeven aan online aankopen dan het voorgaande jaar. In totaal gaat het om 16,3 miljard euro, een stijging van 10,7% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze toename ligt aanzienlijk hoger dan de inflatie, die volgens het Jaarrapport van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie 2,3% bedroeg.
"In vergelijking met vijf jaar geleden (2019), wordt er nu al voor 4,8 miljard euro meer online gekocht. Ongeveer een kwart van alle uitgaven gebeurt vandaag online," zegt Greet Dekocker, Managing Director van Becom. "De sterke groei van het aantal online aankopen komt niet zozeer doordat we meer producten en kleding bestellen, maar omdat we meer diensten - zoals pakketreizen en vliegtickets - online aankopen. We zien zo voor het eerst een volledig herstel van de online uitgaven aan diensten (€8 miljard) sinds de coronaperiode. Bijna 68% van alle dienstenuitgaven wordt online gedaan."
De top 3: pakketreizen, vliegtuigtickets & accommodatie, kleding
Met 3,5 miljard euro staan de aankopen van pakketreizen met stip op nummer 1 van online bestedingen. De Belg gaf in 2023 online zo’n 28% meer uit aan pakketreizen dan in 2022. Online aankopen van vliegtuigtickets & accommodaties zijn goed voor 2,1 miljard euro (+19% ten opzichte van 2022). Kleding vervolledigt met 1,6 miljard euro de top 3, maar tekent weliswaar een lichte daling (-1,8%) op.
In de top 3 van meest gekochte producten, in waarde, vinden we naast kleding (€1,6 miljard) ook voeding (€1,2 miljard) en schoenen (€832 miljoen).
Greet Dekocker: "Het is vooral binnen het dienstensegment dat we de grootste stijgingen zien. Een tendens die erop kan wijzen dat de Belg meer geld wil besteden aan ervaringen, zoals reizen, tentoonstellingen en concerten, dan aan de aankoop van materiële producten. Deze stijgende trend is al sinds 2021 aan de gang."
Online exportvolume daalt lichtjes
Verder blijkt uit de cijfers van Becom dat Belgische webshops afgelopen jaar voor 2,5 miljard euro aan diensten en producten hebben verkocht aan buitenlandse consumenten. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2022 (toen €2,7 miljard), maar hoger dan in 2021 en voorgaande jaren.
Het zijn vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) online shoppers die hun weg vinden naar Belgische webshops.
Handelaars lopen inkomsten mis door ondervertegenwoordiging op marktplaatsen
Het afgelopen jaar zijn er 10,5% meer webshops bijgekomen in ons land. De teller van het aantal Belgische webshops klokte eind 2023 af op 63.202.
Uit de resultaten van de studies blijkt dat deze Belgische webshops een omzet realiseerden van 13,3 miljard euro. Belgische consumenten hebben echter voor 16,3 miljard euro online geshopt. Rekening houdend met het exportvolume van Belgische handelaars, kan zo berekend worden dat de Belg voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops of op marktplaatsen kocht.
Veel Belgische handelaars zijn echter nog niet actief op online marktplaatsen, platforms waar bedrijven producten kunnen verkopen. Juist daar ligt dus een grote uitdaging. Door de ondervertegenwoordiging op marktplaatsen lopen Belgische handelaars inkomsten mis. Dankzij de DMA (Digital Markets Act) en DSA (Digital Services Act) zijn handelaren vanaf heden ook beter beschermd.
Greet Dekocker besluit: "Om mee te gaan met de groeiende e-commerce, moeten Belgische handelaren actiever zijn op online marktplaatsen. Ondernemers die deze stap al hebben gezet, melden een gemiddelde omzetstijging van 23%. Daarom ons advies: test je productgamma op een marktplaats. De afgelopen jaren zijn er ook steeds meer gespecialiseerde marktplaatsen opgekomen. Eén op de drie Belgen begint bovendien hun online zoektocht op een marktplaats. Met een betere vertegenwoordiging van onze handelaren op deze platforms komen consumenten ook bij Belgische webshops uit. Een win-winsituatie voor ons land."
Bron: BeCom